FAMILJEBOOTCAMP PÅ STRANDEN OCH VIKTEN AV RÖRELSE FÖR HÄLSAN/ FAMILY BOOTCAMP ON THE BEACH AND THE IMPORTANCE OF EXERCISING FOR HEALTH

 

30

Den 26 Mars körde jag familje Bootcamp med ett gäng härliga familjer som ville träna ihop, på stranden i Illetas. Så himla kul att så många ville komma! Vi började med att värma upp med några olika övningar och sjöng bl.a ”huvud, axlar, knä och tå” vilket var populärt bland de små barnen. / On March 26th I had a family Bootcamp in Illetas, Mallorca with a bunch of awesome families that wanted to work out together. I´m so happy that som many wanted to come! We started by warming up with a few different exercises and sang ” head and shoulders, knees and toes” wich was appreciated by the little ones. 

 

Sedan körde vi stationsträning med olika övningar som passar hela familjen; bollkast med knäböj, hopprep, ” köra häst” ( sprint med gummiband), trappträning, planka med kryp, med flera. Alla hade så himla kul, det var verkligen superlyckat./ Then we moved on to do circuit training with different exercises that suits the whole family; ball bounce with squats, skipping rope, sprint with elastic band, stairs, the plank with crawl and more. Everybody had so much fun! 

Magövning med boll- man överlämnar bollen till personen bredvid/ Core exercise with ball, where you pass the ball to the person next to you.

19

Sprint med motstånd / sprint with resistance band

18

Step-up i trappa / Step up

21

Bollkast mot vägg med knäböj/ Ball bounce against a wall with squat

22

Här nedan kör vi plankan, där barnet kryper under och sedan hoppas över förälderns då denne går ner på armbågarna. Superbra övning för båda! / below we are doing a plank exercise were the kid crawls under the parent and then jumps over the parent. Super exercise for both participants.

23

Julia och Isabella kör parövning med sprint / Julia and Isabella does a sprint with resistance band

24

Jag ville anordna det här eventet för att jag vill belysa hur kul det kan vara med träning och att man kan träna ihop med hela familjen, man behöver inte åka iväg till gymmet utan det går att genomföra ett pass var som helst. Och det viktiga är ju att man gör något inte nödvändigtvis VAD man gör. Och att man får med sig sina barn. Vi spenderar så mycket tid stillasittande idag och vi måste ut och röra på oss mer och oftare. Det finns det ju dessutom forskning på./ I wanted to arrange this event to show how much fun exercising can be and that you can train together with your family, you don´t have to drive off to the gym- you can exercise anywhere. The most important thing is that you do something, not WHAT you do. And that you involve your kids. We spent so  och time sitting still and we need to move more and more often. There is a lot of research that proves this.

img_0062

Till och med hjärnan mår bra av träning. När du rör på dig blir du piggare och mår bättre, får bättre koncentration, minne, sömn, och stresståligheten – till och med din personlighet och intelligens påverkas. Det låter väl helt fantastiskt!! Sedan tänker du snabbare och kan få lättare att koncentrera dig när det är stökigt omkring dig. Och alla som rör på sig får de här fördelarna, barn, vuxna och gamla. Så ut och rör på er! Hela familjen.  / Even the brain benefits from exercising. When you exercise you become more energised, feel better, can concentrate better, better memory, sleep and stress resistance- even your personality and intelligence is affected in a positive way.

Jag håller på att läsa boken ”Hjärnstark” som är så intressant. Den borde alla läsa. Den finns att köpa här: Hjärnstart

IMGP1944

Det är du som vuxen och/ eller förälder som har ansvar för att dina barn rör på sig! Vill de inte hålla på med någon aktivitet? Helt ok, alla är inte sportiga. Men se till att de kommer ut och rör på sig varje dag, minst 30 min, helst så att pulsen går upp ordentligt. Det finns massor med olika saker ni kan hitta på; cykla, springa, leka kull, kurragömma, åka inlines, skidor, gå på skattjakt, springa i trappor, promenera med hunden ( om ni har en) / As an adult and/ or parent it´s your responsibility that you kid moves and exercises. They don´t want o have an organised activity? That´s fine- not everyone is not a sporty type. But make shore that they get out and move every day, fir at least 30 minutes, preferably that the pulse raises quite a bit. There are a lot of things you could do; running, bike riding, different games, hide and seek, in-lines, skiing, treasure hunting, run up and down some stairs, walk the dog( if you have one)

Ett tips är att byta tex datatid mot motion; efter varje halvtimma med datorn, i-pad, telefon, bok eller läxor så måste man röra sig i minst 10-15 min. Varje dag- hela året! Man kan hoppas hopprep, gå några varv runt huset, göra armhävningar, hoppa hage… endast fantasin sätter gränserna.  / A tip is to swap computer time for exercise; after 30 min on the computer, iPad, phone, reading or doing homework you have to move for at least 10-15 min. Every day- all year. You can do skipping rope, push-ups, walk around the house… Only your imagination is the limit… 

Hur tränar du med dina barn? Lämna gärna en kommentar. / How do you exercise with your children? Feel free to comment below 

Och glöm inte att ha kul- And don´t forget to have fun 

4

Annonser

One thought on “FAMILJEBOOTCAMP PÅ STRANDEN OCH VIKTEN AV RÖRELSE FÖR HÄLSAN/ FAMILY BOOTCAMP ON THE BEACH AND THE IMPORTANCE OF EXERCISING FOR HEALTH

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s