Gett dig själv nyårslöften? Läs Mina bästa tips för en hållbar förändring/ Have you given yourself a new years resolution? Read my best tips for a sustainable change.

haute-chocolate-styled-stock-photography-peach-mint-working-girl-desktop-19-finalMåndag 1 Januari 2017/ Monday January 1, 2017

Gott nytt år! Ett nytt år med nya möjligheter och nya dörrar att glänta på, stänga igen, öppna helt och kliva in igenom…/ Happy new year! A new year with new possibilities, new doors to open, close again, open widely and step through…

Hur ser du på det nya året? Ser du det som en möjlighet att börja om, ta tag i saker, sätta nya mål, nya nyårslöften? Har du kanske bestämt dig för att bli hälsosammare, börja träna, träna hårdare, gå ner eller upp i vikt? Kanske blir det lite mycket?  All in och sedan platt fall? Här kommer några tips för att få till en hållbar förändring. / How do you look at the new year? As a chance to start over, set new goals, make new years resolutions? Maybe you have decided to become healthier, start exercising, train harder, lose or gain weight? Maybe you are felling a bit overwhelmed? All in and then nothing? Here are my best tips to a sustainable change:

 

  • Hitta ditt varför! Varför vill du äta hälsosammare? Varför vill du börja träna? När du kommer på ditt varför så blir det mycket lättare att hålla sig på banan. / Find your why! Why do you want to eat healthier? Why do you want to start exercising? When you find your why it will become easier to stay on track.               
  • Ge inte dig själv en massa nyårslöften som du inte kan leva upp till.Var lite schysst mot dig själv och sätt inte för orimliga mål. Om du är helt otränad så kanske det inte är en bra idé att sätta ett mål att du ska träna 5 dagar i veckan. Börja med att ta en promenad 3 dagar i veckan tex, eller börja med 15 min dag. Och öka sedan successivt allt eftersom du blir mer vältränad. Jag lever efter devisen att göra någon form av fysisk aktivitet varje dag. Det kan vara en promenad, ett spinningpass, hård styrketräning, ett yogapass- vad som helst. Det gör underverk på hälsan! / Are you setting goals that you can´t live up to? Be kind to yourself and don´t set unrealistic goals. If your are not exercising at all right now maybe it´s not realistic that you set a goal that you are going to exercise 5 days a week. Start with taking walks 3 days a week, or a short 15 min walk per day. Then add on more as you proceed. I try to do some kind of physical activity every day. It can be a walk, a spinning class, weight lifting or a yoga class- anything. It works wonders on your health.
  • Vill du börja äta hälsosammare? Hoppa inte på en helt ny diet, bantningskur, soppdiet eller liknande! Snälla! Tänk över vad du gillar att äta, vad du inte kan leva utan, vad du kan tänka dig att byta ut osv. Du måste hitta ett sätt att äta och leva som passar dig och din livsstil. Börja med att tex byta ut en mindre nyttig maträtt mot en mer hälsosam. Byt ut en av dina frukostmackor mot ett ägg. Lägg till en grönsak per måltid. Ät en frukt per dag osv. Baby steps. Går du ut för hårt så kommer du bara att tröttna och sen faller du platt och blir besviken på dig själv. / Do you want to eat healthier? Don´t go for a new diet, a slimming method, soup diet or similar. Please! Think about what you like eating, what you can´t live without, what you would consider replacing for something else etcetera. You need to find a way of eating and living that suits you and your life. Start by replacing one of your meals for a healthier one. Or replace your sandwich in the morning for an egg. Add one vegetable per meal. Or add one fruit a day. Baby steps. If you go all in you will just get fed up and quit. And then you will feel disappointed with yourself
  • Sätt upp SMART mål istället för orimliga, stressande nyårslöften. Smart mål betyder att målet skall vara: / Set SMART goals instead of unrealistic new years resolutions. Smart goals means that the goals need to be:
  • S- Specifikt / Specific
  • M- Mätbart / Measurable
  • A-Attraktivt / Achievable
  • R- Relevant / Relevant
  • T- Tidsbestämt / Time bound

Mer om SMART mål kommer snart på bloggen/ More about SMART goals on the blog soon

Lycka till med dina nya mål och kommentar gärna i bloggen vad just dina mål för 2017 är. Jag är nyfiken. Behöver du hjälp att reda ut dina mål eller behöver coaching kring din hälsa så finns jag här. / Good luck with your goals and please comment below what your goals are for 2017. I´m curious! If you need help with setting your goals or health coaching, I´m here to help.

 

c2f32c6f3e-lifecoaching.blid

Annonser

En reaktion på ”Gett dig själv nyårslöften? Läs Mina bästa tips för en hållbar förändring/ Have you given yourself a new years resolution? Read my best tips for a sustainable change.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s